CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

iNi CeRiTa TeNtaNg WaNa DaN KoNcO2nYa..

Seorang pemegang pen merah dan pen marker yang suka menulis pada waktu lapang [tp sekarang dah lama tak tulis..beku..], suka fotografi, peminat sukan bola sepak [Gunners] dan badminton [Latuk LCW] juga sukakan kartun Spongebob Square Pants (Kiut sungguh makhluk kuning tu), Dragon Ball & One Piece.. Err.. Juga peminat no1 meow2.. makhluk ni lagi comel dari Encik Spongebob.. Tp Prince Arthur lagi hensem dari mereka semua..hehe.. =) Jom.. berkenalan dengan dunia saya yang serba sederhana ni..


Thursday, December 15, 2011

JaLaN2 di i-CiTy Shah Alam & Melaka..

Macam biasa, setiap kali cuti sekolah saya mesti pergi Shah Alam/Klang melawat adik-beradik kat sana juga sahabat handai. Shah Alam ni pendek kata dah jadi rumah no2 la.. Walaupun saya tak suka pasukan bola sepak selangor [Red Giant] sebab saya anggap dia macam Manchester United Malaysia [Red Devils] a.k.a MUnyet tapi.. itulah jugak tempat yang selalu saya pergi..hehe.. Lagipun mana boleh saya tak suka beria2 sangat, kat sana jugaklah tempat saya menimba ilmu. UiTM di hatiku! 


Adik-beradik saya ada 7 orang. 6 orang menetap kat Selangor [5 dah berkeluarga campur adik bongsu kat UPM Serdang]. Tinggallah saya dengan mak abah je kat Jerantut. Itupun nasib baik saya masuk KPLI dan kena posting ke Jerantut, kalau tak, habis study kat UiTM dulu rancang nak kerja terus kat Shah Alam je.Tapi bagus jugak, at least adalah sorang anak mak yang boleh tengok2kan dia kat kg tu kan.. Hmm.. Saya agak mesti saya dapat harta paling banyak nanti.. Hahahaa.. 


Di atas sebab itulah maka setiap kali cuti sekolah saya mesti bawak mak abah ke Shah Alam/Klang. Bawa dia jalan-jalan ke rumah anak-anaknya. Huh.. Baik sungguh saya. Memang konfirm saya jadi anak paling disayangi mak. =P Tambahan pulak saya ni lah satu-satunya anak dia yang kerja kerajaan dan jadi cikgu macam yang dia selalu doakan. Mak saya ni, masa saya kecik lagi saya selalu dengar dia cakap, dia harap sangat kalau tak dapat banyak, paling kurang adalah sorang anak dia kerja kerajaan, lagi bagus jadi cikgu! Lepas sorang, sorang anak dia menolak. Akhirnya sampai turn saya. Pun saya tolak. Tolonglah mak. Jadi cikgu?! Skema tu! Hari-hari kena pakai baju kurung. Memang santun habislah. Tak ada dalam list cita-cita saya. Nombor 11 pun bukan! Tapi kuasa Allah. Kita hanya merancang, tuhan yang menentukan. Dalam taknak-taknak tu, walaupun masa di universiti saya ambik kos engineering yang sesuai dengan jiwa lasak saya akhirnya saya jadi cikgu jugak. =P


Menyesal? Mula2 dulu adalah. Tapi sekarang tak lagi. Walaupun skema dan perlu sentiasa menunjukkan contoh yang baik, tak sangka saya yang cukup nakal masa di sekolah dulu ni boleh rupa2nya memikul tanggungjawab menjadi seorang pendidik ni. Saya percaya, berkat hidup dan besar pahalanya kalau  menuruti permintaan mak kita, tambahan lagi kerjaya guru adalah satu kerjaya yang mulia di sisi masyarakat dan agama. Paling buat saya rasa terharu bila tiap kali orang tanya anak awak ni kerja apa, saya lihat mak akan jawab dengan gembira dan bangga sekali yang saya adalah seorang guru. Kalau balik kampung pulak, sedara-mara mesti selalu kata, ni lah anak awak yang cikgu tu ya.. Dan sekali lagi saya tengok mak mengiyakan dengan gembira sekali.. Oh mak.. Saya rasa bahagia bila lihat mak bahagia.. Sungguh kini saya tak menyesal memilih profesion perguruan menjadi kerjaya saya.. Huhu.. emosional la pulak.. =)


 [Terima kasih kepada drama bersiri Jepun Great Teacher Onizuka kerana memberikan saya inspirasi pada ketika itu. Saya menonton cerita tu pada masa yang tepat. Ia buat saya berfikir yang kerjaya cikgu ni takla skema sangat malah penuh wana amani rupanya.. eh silap! warna-warni..hehe.. dan masyaAllah.. memang mencabar.. ia memang buat saya rasa tercabar nak jadi cikgu! Boleh tahan cool! Salute Cikgu Takashi Sorimachi!]


Eh.. macam terpanjang pulak cite pasal guru ni.. Ish2.. Itulah saya.. Kalau dapat bercakap.. Memang sesuai dah jadi cikgu tu..haha.. Ok. Sambung cerita tadi. Bila sampai Selangor, kami mesti pening sebab nak pilih rumah mana nak pergi dulu. Dulu ok lagi, adik-beradik yang dah kahwin 3 orang je. Jadi pergi tiga hari pun cukup. Tapi tahun ni dah jadi 5 orang termasuk 2 orang adik lelaki yang kahwin serentak bulan 9 lepas. Memang haru. Kadang-kadang sampai masam2 muka berebut suruh kami ke rumah mereka dulu. Bangga tu memang bangga sebab jadi rebutan [walaupun hanya sekadar menumpang populariti mak abah] tapi masalahnya pening sebab nak kena jaga hati semua orang. Nak kena ingat masa datang kali terakhir dulu, tido rumah sape dulu? Nak tido lebih 1 malam pulak  rumah sape..? Huh.. Seksa jugakla.. =)


Apa? Tajuk saya I-city dan Melaka? Ye la.. Habis mana cerita pergi I-city dan Melakanya?? Haha.. Macam dah penat je.. Tak sangkalah pulak intro saya sepanjang ni.. Saya share gambar je la ya.. Kalau cerita lagi maknanya berjela-jela lagilah entri ni.. =P

Membekukan diri dalam rumah salji I-city

labu cinderella..


faris n amirul kesejukan

saya orang eskimo




selamat tinggal i-city...



Serusnya koleksi gambar di Melaka pula..



rumah hantu yang aku saja2 jerit buat2 takut..hehe..


kecewa.. muzium kapal ni dah tutup..

kakak ipar dan anak sedara.. icha..

terpaksa bawak kerusi roda sebab lutut mak sakit. tak boleh jalan lama.. kelakar..
macam2 insiden.. mak tak pernah duduk atas kerusi roda sebelum ni..

kincir angin..


Kampung Morten.. Tempat paling mengujakan kami. Cantik gila kg ni!

di hadapan rumah kawan abang di Kg Morten.. best3!!!

permandangan dari depan rumah kawan abang..Abang wan. best gila.
Depan sungai melaka.. hari2 boleh tengok bot river cruise lalu..

Famili abang wan menjamu kami nasi lemak dan mi.. yum2.. sedap!

bersalaman sebelum berangkat pulang. teima kasih atas layanan mesra
yang diberikan.. nnti kami datang lagi!

bergerak ke jeti river cruise.. nanti kami lambai bila bot sampai depan
rumah ya..
posing sebelum naik bot

my luvly famili


Melaka River Cruise. Yeah! perjalanan merentasi sungai melaka pun bermula..
huh.. gila cantik permandangan di sepanjangan sungai melaka.. puas hati!! 

Balik dari menaiki bot River Cruise kami terus pulang ke Shah Alam.. Penat..
Tapi seronok!! 

~ Bye ~




No comments: