CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

iNi CeRiTa TeNtaNg WaNa DaN KoNcO2nYa..

Seorang pemegang pen merah dan pen marker yang suka menulis pada waktu lapang [tp sekarang dah lama tak tulis..beku..], suka fotografi, peminat sukan bola sepak [Gunners] dan badminton [Latuk LCW] juga sukakan kartun Spongebob Square Pants (Kiut sungguh makhluk kuning tu), Dragon Ball & One Piece.. Err.. Juga peminat no1 meow2.. makhluk ni lagi comel dari Encik Spongebob.. Tp Prince Arthur lagi hensem dari mereka semua..hehe.. =) Jom.. berkenalan dengan dunia saya yang serba sederhana ni..


Thursday, January 27, 2011

Mak Saya Dan Nasi Kucing..

Ini mak dan ayah saya.. 
Mereka cantik dan kacak kan? =) 



Mak saya yang cantik ni namanya Hajah Radziah bt Sulaiman. 
Ayah saya yang kacak ni pulak namanya Haji Mat Nor b Bidin
Sebenarnya saya ada kisah menarik nak dikongsikan tentang mak saya ni..
Kisahnya bertajuk "Mak Saya dan Nasi Kucing" 
[dalam cerita ni, ayah saya jadi pelakon tambahan je..]

Once upon a time..
In a very beautiful kampung name Sg Tekam Utara,
live a lovely couple with their childrens and cats..
 hehe.. oh. lupa nak kenalkan, ni kucing saya.
Namanya Si Puteh dan dia sangat comel [di mata saya]


Di pendekkan cerita, pada petang ahad tu saya baru sampai  di kampung dari rumah sewa di Jerantut. Saya balik sekejap untuk mengambil beberapa barang keperluan yang tertinggal di kampung. Saya sebenarnya memang takde niat nak makan nasi petang tu, tapi bila ternampak abah tengah makan nasi kat dapur, saya rasa terancam.. Hmm.. Macam sedap. Tapi saya lupakan je hasrat tu dan terus mengemas barang-barang yang nak dibawa balik. Bila dah siap, saya ke dapur lagi nak jumpa mak dan abah untuk bersalam sebelum kembali ke Jerantut.

Saya terpandang tudung saji yang berada di atas meja makan.. Eii.. Tak boleh tahan! Nak kena makan jugak..Walaupun saya sebenarnya dah lambat nak balik ke Jerantut. Akhirnya, saya ambil pinggan nasi dan terus duduk atas kerusi. Saya cari periuk nasi. Tapi takde! Mak saya hairan. Saya cari apa tanyanya. Periuk nasi, jawab saya. Mak dan ayah saya berpandangan. 

"Mana ada nasi, dah habis abah makan. Tadi mak tanya nak makan ke tak, awak cakap tak nak. Nak balik cepat sebab ada hal. Mak tak masaklah nasi tambah," jawab mak saya dengan sedikit rasa bersalah.

Oo.. Ok.. Tak kisahlah.. Sebenarnya memang bukan nak makan sangat pun.. Saja je. Bila tengok abah makan tadi, terasa nak makan pulak. Saya pun letak balik pinggan nasi dan salam dengan mak. Tiba-tiba mak saya marah. Dia tak bagi saya balik, dia suruh saya tunggu. Dia nak masak nasi dulu. Saya menolak dengan baik, saya cakap saya tak boleh tunggu sebab ada sedikit urusan yang perlu diselesaikan di Jerantut. Saya dah janji dengan kawan. Tapi mak saya berkeras suruh makan jugak dulu. 

Last-last dia cakap, kalau tak makan pun, jamah je. Oklah! Saya pun cari periuk nasi nak jamah sikit sisa nasi yang masih berbaki kat periuk. Tapi tiba-tiba abah menyampuk, "Periuk nasi dah rendam dengan air lah," 
"Bukan tadi ada lebih ke nasi?" jawab mak saya pula.
"Memang ada, tapi dah gaul dengan ikan buat nasi kucing," balas ayah saya selamba.
Saya dan mak serentak pandang pinggan nasi kucing yang abah letakkan atas lantai [tempat biasa Puteh n da geng makan] Masa tu Puteh sedang makan nasi bercampur ikan dengan seleranya. Saya telan air liur.
Mak pandang saya dan dia berkata dengan tanpa rasa bersalahnya, "Jamah je la nasi kucing tu!"
What???? Jamah nasi kucing??!! Mak ni biar betul! 
Takkanlah saya nak kena makan nasi kucing tu. Tolong! Tak sanggup!
"Alah, ambik sikit je, seulas dua.. Buat jamah. Awak dah ambik pinggan tadi nak makan, orang tua cakap tak elok keluar rumah sebelum jamah makanan. Nanti kempunan!" sekali lagi mak berkata-kata tanpa rasa bersalahnya.. Tergamak dia suruh saya jamah nasi kucing! 

Saya hanya berdiri kaku tanpa kata sambil memerhatikan Puteh yang kekenyangan meninggalkan pinggan nasinya dengan bergaya sekali. Seolah-olah sedang mempersendakan saya! Cais!
"Ambiklah sikit. Seulas pun jadilah.. Awak tu dah la baru lepas accident. Risau mak ni tau tak. Tak elok tak jamah sedangkan awak dah niat nak makan," mak masih cuba memujuk saya.

Saya kerling jam di tangan. Gosh! Saya memang dah lambat. Nanti lama pula kawan saya menunggu. Tapi selagi saya tak jamah, selagi tu lah mak saya takkan izinkan saya memandu balik ke Jerantut. Dia berkeras suruh saya jamah juga nasi kucing yang dah ditinggalkan Puteh tu.. Katanya lagi, orang dulu-dulu biasa minum air yang kucing dah minum supaya senang bersalin.. Kononnya! Ahhh.. Tidak!! Kejamnya! 

Akhirnya.. Saya tiada pilihan lagi.. Rela atau tak. Saya terpaksa juga jamah nasi kucing tu. Demi mak!! Demi nak menenangkan hati mak yang risau sangat anak perempuan dia ni kempunan, dan demi kawan-kawan saya yang sedang menunggu, saya tabahkan hati. Saya ambik seulas nasi dengan perasaan yang sangat-sangat kecewa dan hati yang membara geram. Saya buka mulut dengan air mata yang bergenang. Dengan perasaan yang terlalu sedih saya suapkan juga seulas nasi tu ke dalam mulut dan terus telan dengan rasa nak termuntah dan geli tak terkata! OMG! Saya dah telan seulas nasi tu! Seulas nasi dari pinggan nasi kucing yang telah kucing saya tinggalkan.. What a bad experience.. Kalaulah bukan kerana mak.. Saya sampai mati pun takkan buat macam tu.. Kenapalah mak ni terlalu percaya pada cakap orang-orang tua dulu.. Yang jadi mangsanya, siapa? Saya!! Saya yang jadi mangsa.. 

After all, saya tak marahkan mak.. Walaupun untuk beberapa ketika saya jadi trauma tengok nasi kucing.. Sebab saya tau, mak buat semua tu kerana dia sangat sayangkan saya.. Ya.. She loves me very much.. As much as i love her.. =)

.


 







 


3 comments:

peace_bbj88 said...

hehehhehe ... eeeeeeeeeeee ..
tapi terbaik r .. ikut cakap mak ...

SYURGA jawab nya ... tapi memang xleh blahhh ... nasik kucing .. baik amik dari periuk nasik yg d rendam ayah kak wana tue ... hehhehe

WaNaJoyz said...

hahaaa.. dari periuk nasi yg d rendam air?? oh no! periuk nasi tu dlm sinki..dan abah saya dah basuh tangan..huh..tak sanggup!

peace_bbj88 said...

berkat tue air tangan abah ... hehehhe [klu abah kak wana x basuh tangan pakai sabun laaa...]

hehehhee