CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

iNi CeRiTa TeNtaNg WaNa DaN KoNcO2nYa..

Seorang pemegang pen merah dan pen marker yang suka menulis pada waktu lapang [tp sekarang dah lama tak tulis..beku..], suka fotografi, peminat sukan bola sepak [Gunners] dan badminton [Latuk LCW] juga sukakan kartun Spongebob Square Pants (Kiut sungguh makhluk kuning tu), Dragon Ball & One Piece.. Err.. Juga peminat no1 meow2.. makhluk ni lagi comel dari Encik Spongebob.. Tp Prince Arthur lagi hensem dari mereka semua..hehe.. =) Jom.. berkenalan dengan dunia saya yang serba sederhana ni..


Tuesday, January 25, 2011

SELAMAT PAGI CIKGU =)


"Selamat pagi cikgu,"
"Assalamualaikum cikgu,"
"Good morning, teacher,"


What a simple words.. ringkas, mudah dan hanya memerlukan beberapa saat sahaja untuk diungkapkan.. Tapi.. Pelajar-pelajar ni, mereka sedar tak? Hanya dengan mengucapkan kata-kata yang semudah itu, dia sebenarnya telah membuatkan cikgu-cikgunya berasa gembira, rasa dihargai dan disanjungi.

Tak! Saya tak rasa mereka fikir begitu. Sebab tu dalam beribu pelajar di sekolah saya, rasanya tak sampai separuh pun yang akan memberi salam kepada guru setiap kali bertemu muka. Sayangnya.. Mereka tak sedar hakikat menyapa guru dengan memberi salam itu memberi makna yang besar kepada guru.

Sebagai seorang guru.. Kami bukan mahu disanjung bagai wira. Bukan mahu diberi hadiah wang ringgit atau hadiah yang mahal-mahal.. Tak.. Kami tak minta semua tu.. [Tp kalau ada murid yang nak beri hadiah masa hari guru, kami terima je..rezeki jangan ditolak.. hehe..] Sebenarnya.. cukuplah hanya dengan sebuah ucapan ringkas "Assalamualaikum cikgu,".. Ya.. Itu sudah cukup untuk buat saya tersenyum dah bersemangat untuk masuk ke kelas dan memulakan pengajaran..

Sayangnya perkara semudah ini dipandang remeh pelajar-pelajar. Dirasakan tak penting. Sedangkan apa yang mereka pandang remeh itu sebenarnya memberi makna mendalam untuk saya. Bertemu dan memberi salam. Mudah. Sangat mudah. Mereka kemudian boleh berlalu dengan langsung tidak memikirkan tentang hal itu. Tapi saya tidak.. Saya akan meneruskan perjalanan dengan rasa gembira dan hati yang berbunga riang.

Begitu jugalah halnya dengan sebilangan pelajar-pelajar berbangsa cina di sekolah saya yang kadangkala tidak memberi salam sebaliknya hanya menundukkan sedikit kepala apabila bertemu guru. It's enough! Itu pun sudah cukup untuk buat saya rasa dihargai. Nothing much. Hanya tunduk sedikit dan berlalu pergi. Dan saya gembira. Sedikit perkara yang dilakukan mereka, tapi saya menerimanya seperti seolah-olah mendapat hadiah sejambak bunga..

Sayangnya... Mereka tak tahu harga sebenar sebuah ucapan salam..

8 comments:

qylah gulzz said...

sme la ngn sk0lah sye kak wa...
bgi lelaki la...die 0rg tak perna p0n bgi slam dkat ckgu...
yg mne lelaki kurang aj0 atau p0n yg baek....
bgi perem puan p0n sme je mcm laki....
yg mne perempuan yg baek akey la...
yg mne yg gdik2 tu...mmg tak la nak bri salammm....
tpi sye tak mcm tu nye....
sye baek ngn ckgu2 sye...
seme ckgu sye bri salam,....

ramoaz said...

wahhhh nice ur story...hehheee like!

WaNaJoyz said...

alhmdulillah..
kalau semua students kak wa
mcm qylah, aman dunia..hehe..

qylah gulzz said...

hahahaha.....
yeke??
npe seme plajar kak wa mcm tu ke tak kire baek atau p0n ta??????

WaNaJoyz said...

firdauz: itulah cerita yg sbnrnya.. yg rasa tulus dr hati..ceh..hehe..

peace_bbj88 said...

ASsalamualaikum cikgu wana a.k.a kak wana ...

Alhamdulillah sampai sekarang pon klu saya jumpa cikgu2 yg saya kenal saya bg salam pada mereka ..
& mereka tersenyum menjawab salam saya ..

saya pon bangga tengok senyuman mereka ..
Rugi-rugi betul budak zaman sekarang .. bukan susah pon nk dapat Pahala .. xpayah bayar pon .. hanya dengan memberi Senyuman & salam pon da dapat pahala ... =)

♥ annafeez ♥ said...

kak wana, thanx sudi tinggalkan komen :) teruja tau hehe tapi yang pasti suke sangat baca novel saksi cinta..dan harap kak wana boleh hasilkan novel mcm tu lagi :):) tahniah kak..

WaNaJoyz said...

qylah: bukan semua mcm tu.. spt yg kak wa tulis kat atas sebilangannya bagi salam.. tap yg tak bg pun ramai..
dijah:alhamdulillah.. bagustu dijah.. betultu.. hanya dgn memberi senyuman, kita dah dpt pahala..
annafeez: welkam anna =) kak wana pun suka sgt baca review anna.. =)